Antalet flygpassagerare slog alla tiders rekord i Finland 2016 då passagerarantalet uppgick till drygt 20,7 miljoner. Ökningen syntes också på Åbo flygplats som är Finlands näst livligaste flygplats mätt med antalet internationella passagerare. I Åbo ökade antalet internationella passagerare med 7,8 procent.

Chefen för Åbo flygplats Juha Aaltonen anser att flygplatsen spelar en stor roll för konkurrenskraften i hela Åboregionen.

– När företag söker etableringsort måste de ha möjlighet att utnyttja resekedjorna snabbt i både person- och frakttrafiken. Tillgängligheten är ett viktigt element. Regionen där vatten-, spår- och flygtrafiken möts är en speciell attraktionsfaktor så att allting är här på nära håll.

Den internationella flygplatsen berättar om stadens dragningskraft.

Anne-Marget Hellén

– Enligt undersökningar påverkar flygförbindelserna företagens etableringsbeslut och de påverkar också möjligheten att få internationella kongresser hit och naturligtvis också passagerarströmmarna. Att staden har en internationell flygplats berättar i och för sig mycket om stadens dragningskraft, tillägger Åbo stads turistdirektör Anne-Marget Hellén.

Semesterfirare och arbetsresenärer

De semesterflyg som avgår från Åbo har varit glädjande nog fullbokade. Semesterflyg som ordnas av re-sebyråer såsom Tjäreborg avgår bl.a. till Kanarieöarna vintertid. Åboborna och de som bor i närregionen föredrar Åbo flygplats speciellt därför att den är liten. En flygplats som har ingen trängsel och som är lätt att nås lockar såväl barnfamiljer som andra målgrupper.

Sommartid avgår mestadels reguljära flyg från Åbo, t.ex. till Gdansk dit man kan flyga igen nästan varje dag under sommaren. Från Åbo flygplats opererar fem olika flygbolag: Finnair, SAS, AirBaltic, NextJet och Wizzair av vilka varje bolag flyger direkt till ett resmål: till Helsingfors, Stockholm, Riga, Mariehamn och Gdansk.

Från Åbo via Helsingfors kan man flyga till olika håll i världen

Med Finnairs flyg kan man komma nästan vart som helst från Åbo, för Finnair flyger via Helsingfors till över 80 mål. Flyget via Helsingfors höjer inte priset nämnvärt. Från Åbo via Helsingfors kan man flyga till resmålen i Asien med en tilläggsavgift på knappt 20 euro vilket är mindre än en veckas parkeringsavgift.

SAS flyger mellan Åbo och Stockholm till och med fyra gånger om dagen. Från Stockholm kan man med anslutningsflyg resa till över 200 länder så att det lönar sig för flygresenären att jämföra priser och flygtider också via Stockholm.

Från Åbo kan man också flyga via Riga, för BalticAir flyger till Riga varje dag på sommaren. Förutom Helsingfors, Stockholm och Riga avgår på sommaren också direktflyg från Åbo till Gdansk varje dag och till Mariehamn på vardagar.

I Åbo behöver man knappast köa alls

De livligaste dagarna på Åbo flygplats är måndag, torsdag och fredag. Under övriga dagar är det lugnare, för största delen av dem som använder Åbo flygplats är arbets- och affärsresenärer som i huvudsak reser på vardagar och särskilt på måndagar.

Under de livligaste dagarna är det ändå sällan man behöver köa på flygplatsen vilket gör att många ut-tryckligen väljer Åbo flygplats som avgångsflygplats.

Det sägs ju att Gdansk är Åbobornas Tallinn. Så lätt är det att flyga dit. Jag besöker Stockholm ibland, antingen med flyg eller med båt, berättar Hellén.

– Jag flyger alltid när det bara är möjligt från Åbo och senast firade jag nyår i Gdansk, jag gick på torsdagen och kom tillbaka på söndagen. Det sägs ju att Gdansk är Åbobornas Tallinn. Så lätt är det att flyga dit. Jag besöker Stockholm ibland, antingen med flyg eller med båt, berättar Hellén.

-Att människorna i Egentliga Finland använder flygplatsen gör den livskraftig och ger möjligheter att få direkta flygförbindelser till Åbo.

Aaltonen anser att det finns en tydlig tillväxtpotential med tanke på passagerarmängden.

-Ökningen för flygplatsen är för tillfället på en stabil och varaktig nivå. Under det senaste året har passagerarantalet ökat kontinuerligt så att man når mer genom att bara använda flygplatsen. Detta gäller både frakten och passagerarna.

Bilden: SAS